پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118479
توافق ژنو به نفع آمريکا بود
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 3271

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشنال اينترست مي‌نويسد: با نگاهي به گذشته، روشن است که بسياري از اعضاي کنگره که منتقد روند ديپلماتيک بودند از طرق مختلف درباره توافق موقت دچار اشتباه بودند. نخست سوالات درباره غني‌سازي است.


مايک روجر، رئيس کميته اطلاعات ?? نوامبر ???? گفته بود «تنها چيزي که با توافق موقت تغيير کرده است اين است که شما اکنون به ايراني‌ها اجازه ادامه غني‌سازي را اعطا کرده‌ايد.» اين اشارات ناظر بر اين است که مهمترين نگراني در آن زمان ادامه غني‌سازي و ذخيره اورانيوم غني‌شده در سطح نزديک به توليد سلاح هسته‌اي بوده است. اين توافق موقت با اعمال محدوديت‌هايي بر فعاليت‌هاي خطرناک غني‌سازي ايران به طور قابل ملاحظه‌اي اين نگراني‌ها را کاهش داد. و ايران برنامه غني‌سازي خود را براساس آن حدود تنظيم کرد.

اين نشريه ادامه مي‌دهد: موضوع دومي که منتقدان مذاکره با ايران بر آن پافشاري مي‌کردند بحث تحريم‌ها بود. اد رويس، رئيس کميته روابط بين‌الملل مجلس نمايندگان نوامبر گذشته گفته بود که «اين خود ما هستيم که ايران را از زير بار فشار تحريم‌هايي که در طي سالها ساخته شده بود رها مي‌کنيم.» هشت ماه بعد در عين حالي که تحريم‌هاي اصلي در جاي خود قرار دارد و همبستگي غرب دست نخورده باقي مانده است، فشار بر ايران حفظ شده و دولت تهران به سختي در تلاش است که به انزواي سياسي و اقتصادي خود پايان دهد.

نشنال اينترست نوشت: در نهايت برخي معتقد بودند که توافق موقت، احتمال مسلح شدن ايران به سلاح هسته‌اي را افزايش مي‌دهد. سناتورها گراهام، شومر، منندز، کيسي، مک‌کين و کالينز در نامه‌اي هشدار داده بودند که توافق موقت با ايران مي‌تواند «به ايران اجازه دهد که تحت پوشش مذاکرات به سمت توانايي سلاح هسته‌اي پيشروي کند.» اما در حقيقت اتفاق کاملا متضادي رخ داد. پاييز گذشته آمار و ارقام نشان‌دهنده عبور ايران از تعهداتش بر مبناي NPT بود. اما به محض اينکه برنامه اقدام مشترک ?? نوامبر از ماه ژانويه به اجرا درآمد، نگراني‌ها برطرف شدند.

مقامات ارشد وزارت خارجه و خزانه‌داري پيش از راستي‌آزمايي توسط کميته‌هاي کنگره روز ?? جولاي اعلام کردند که شرايط برنامه اقدام مشترک توسط هر دو طرف مورد احترام واقع شده است. در نتيجه، ايران در مقايسه با سال گذشته فاصله بيشتري با دستيابي سلاح هسته‌اي دارد؛ نظارت بر تاسيسات هسته‌اي ايران بسيار گسترده‌تر از هر زماني شده است، با وجود لغو بخش کوچکي از تحريم‌ها، اهرم فشار اقتصادي عليه ايران کماکان حفظ شده است؛ و مذاکرات براي دستيابي به يک توافق جامع در حال پيشرفت است.

يادآور مي‌شود ديويد کوهن معاون وزير خزانه‌داري ديروز روسيه را تهديد کرد در صورت انعقاد قرارداد ?? ميليارد دلاري نفتي با ايران تحريم خواهد شد.

مرجع : روزنامه کيهان

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html